onsdag 6 mars 2013

Trött på smutskastningen av MLM!

Som ni säkert vet jobbar jag med Forever Living som är ett direktförsäljningsföretag tillika multi level marketing-företag. Av okunniga även slarvigt kallat pyramidspel till vardags, vilket är fel och som är en av anledningarna till att jag blir uppretad. Pyramidspel är olagligt och innebär att du kan förlora satsade pengar om du inte lyckas med uppgiften.

I MLM-företag, Forever i detta fall, är tid det enda du förlorar, om man nu väljer att se det så.
Jag vet egentligen inte varför MLM-företag får utstå sådan smutskastning. Förslag, någon?

Gillar man inte produkten/tjänsten som företaget erbjuder, fine! Köp den inte. Skyll inte på att "någon" tjänar pengar på det. Allt vi konsumera dagligen genererar pengar till personer i företag och chefer i olika led. Få saker i livet är gratis.

Jag köper heller inte snacket om överpris för produkterna. Anser man inte att man får valuta för pengarna, fine! Köp nåt annat istället. Ett klassiskt exempel är Converse-skor. Är det rimligt att betala flera hundra för ett par tygskor? Ja, det kanske det är...jag vet inte. Jag tycker också att de är snygga, men anser inte att pengarna för skorna går till rätt saker när jag tänker på hur produktionskedjan är uppbygd. Sen att ägaren Nike själv har bekräftat uppgiften att de använder sig av barnarbete tycker jag, och många med mig, är helt åt skogen. Ändå kryllar det av dessa converse-skor.

I många MLM-företag garanterar man istället humana arbetsförhållanden och ekologiska produkter. Är det viktigt för dig?

Tack för du tog dig tid att läsa om min frustration! :-)

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer: